Monday, March 23, 2015

PANGGILAN SCAM TAKAFUL AMANAH

Mak aih....lama tak jengok blog sendiri. Bersawang siap ada sarang dinosour lagi nih. Hehehehe... Hari ni aku saja nak share panggilan scam yang aku pasti korang pun pernah dapat panggilan scam mangkuk hayun. Manalah tau, kot-2 korang dah dapat, pastu saja buat trick tgh ada discussion suh diaorang call balik kan. Cam aku punya trick lar. Pastu korang google, dapat info dari blog aku, harap korang boleh "bahan" diaorang balik.

Kisahnya, masa aku tengah berbengkel bersama geng-2 pegawai,di pagi Jumaat,  dapat satu call yang katanya dari Takaful Amanah. Memang amanah sahngat...

Panggilan Scam: Assalamualaikum...
Aku: Waalaikumsalam
Panggilan Scam: Boleh saya bercakap dgn Puan Wan Intan bla..bla...bla...
Aku: Saya bercakap
Panggilan Scam: Saya Asyraf dari Takaful Amanah. Kami nak dapatkan alamat puan untuk hantar polisi insuran kepada puan.
Aku: Insuran???? Insuran habenda pulak ni?
Panggilan Scam: Insuran ni merupakan insuran perlindunagan yang diwajibkan ke atas setiap pemegang Vis atau master Debit atau kredit card.
Aku: Takde pun bank cakap kat saya pasal insuran ni? Kalau camtu, awak mintak lah alamat saya dengan bank, detail saya semua ada kat bank. Kalau saya tak nak tak apa kan...??? (Masa ni macam dah syak)
Panggilan Scam: Insuran ni wajib puan, pihak bank cuma bagi nama dan phone saja
Aku: (Bila sebut wajib tu, aku short circuit sekejap, maka dgn tak cerdiknya aku siap bagi alamat penuh)
Panggilan Scam: Boleh saya dapatkan nama waris?
Aku: (Mak aih, ni dah lain macam ni, tetiba mintak nama waris pulak. Bila masa aku ckp setuju. Aku bg alamat tu hanya utk review polisi tu jer). Sorrylah yer...saya tgh ada discussion ni.
Panggilan Scam: Maaf puan, kalau camtu saya call puan petang ni dalam pukul 3.
Aku: Kalau nak call, call lps ofis hour yer, lebih kurang dalam kul 6 lebih gitu.
Panggilan Scam: Baik puan.

Alkisahnya, sekitar jam 2.41  aku ada terima panggilan dari nombor HP yang tak dikenali. Pagi tadi dia call pakai phone 03-23004963. Ptg ni dia call pakai nombor 0147284093. Sib baik kebetulannya aku mmg silent hp, so mmg tak dengar dan tak angkat lah panggilan tu.

Balik umah, aku dok terpikir pasal call ni. Dan mmg aku syak, tak logik insuran ni bank yg wajibkan. kalau idok, mesti bank bagi tau kat aku kan....??? So plan aku, kalau budak ni call lagi, pandei lah aku nak membahan nya.

Di pagi Senin, mamat ni dgn gigih sekali call aku lagi.

Panggilan Scan: Assalamualaikum, puan, saya asyraf yang call pasal insuran perlindungan kad kredit visa master card hari Jumaat lepas. Saya cuba call puan balik petang jumaat tu, tapi puan tak angkat.
Aku: Waalaikumsalam...aaa...yer...o.k....(maleh nak melayan). Insuran apa sebenonyer ni? Bank takde maklumkan pun pada saya pasal insuran ni.
Panggilan scam: Insuran ni wajib puan untuk setiap pemegang visa / master card.
Aku: Wajib??? Visa/ master card bank mana ni?
Panggilan Scam: Semua bank puan
Aku: Saya tak pakai credit card. Debit card pun tak pernah guna.
Panggilan scan: Ooo..yer ker puan...kalau macam tu kita akan block semua kad kredit dan debit kad yang ada atas nama puan. (Dengan nada yang bengang)
Aku: (Huk aloh...ko ingat aku bangang ke???) O.k, tak ada masakloh. Saya akan check dan confirmkan dengan pihak bank dulu yer.

Mamat ni tak dan nak bersalam dah, teruih letak telefon. Nampak sgt ko nak kelentong aku kan. Sib baik lar ko call aku time opis hour, Kalau time aku banyak masa tu, mmg syok lar aku kenakan ko balik sbb aku dah check kat google, ada beberapa org yang mmg dah terkena, dah siap bagi nombor credit card bagai, rope-ropenya, bila tipon pihak bank...haraammm....takde pun pihak bank mewajibkan insuran sebagaimana yg dikatakan tu. Tp once korang dah bagi nombor debit atau credit card, maka selamatlah bayaran tersebut masuk dalam korang punya debit/credit card bil. So kalau dapat panggilan daripada Takaful Amanah dgn nombor 03-23004963 , 0341481053, 0323801961 03 41627178 (banyak lagi nombor lain) yang kononnya insuran perlindungan wajib ke atas credit/debit card, pandai-2lah korang nak tiau balik.


No comments: