Friday, August 30, 2013

Muffin Pisang Sedap dan Gebu


Muffin ni aku buat tanpa dirancang. Balik keje namapk pisang dah masak sgt. Kalau makan macam tu jer kompem tak sedap sebab dah lembik. Untuk tidak membazirkan pisang tu aku godek-2 resepi muffin pisang kat internet dan terjadilah muffin pisang yang sedap dan gebuss ini. Tp kalau dilihat gambarnya...kenapa warna camtu e'k? Sebabnya aku pakai gula perang. Kalau pakai gula putih, rupanya tak seperti itu. Tp rasanya tetap wow...

Bahan-bahannya

1 1/2 tepung gandum
1 camca teh baking powder
1/3 camca teh garam halus
1 camca teh soda bikarbonat (aku guna 3/4 camca teh jer)
3 biji pisang emas (dilecek halus)
1 sudu besar mayonis
1 biji telur gred B
esen pisang (tak letak pun tak per)
3/4 cawan gula halus (saya guna gula perang dan kurangkan sedikit kuantitinya kpd 1/2 cawan
1/3 cawan mentega dicairkan (aku guna minyak jagung)

Cara-caranya:

1.Panaskan oven pada suhu 170' celcius (kepanasan oven ni ikut peel oven masing-masing yer)
2.Satukan gula, telur dan mayonis dan gaul sebati.
3. Masukkan pisang, mentega yang telah dicairkan dan esen pisang.
4.Masukkan tepung yg telah diayak bersama baking powder dan soda bikarbonat. Gaul pantas, jgn lama-2. bagi adunan sebati jer.
5. Pastu, masukkan adunan dalam paper cup 3/4 penuh dan bakolah didalam oven itewww. Saya bako selama 20 minit jer.

1 comment:

Nad said...

Mama mia now look at that so tembam muffin, slurpppp

Definitely akan cuba resepi ni...barakallah for sharing